Vergadering met CBR directie en Alexander Pechtold.

Van links naar rechts:
Tjidsge (bestuur), penningmeester kring 22 Serdar, CBR Dir. Alexander, CBR Manager Eric, Voorzitter kring 22 John,
Sander (bestuur)
Kring 22 heeft vanavond een tweede gesprek gevoerd met de directie van het CBR, waaronder de heer Alexander Pechtold. Tijdens deze vergadering zijn verschillende onderwerpen besproken en uitgebreid behandeld met Pechtold. Een duidelijk voorbeeld hiervan was zijn herhaalde opmerkingen over “cowboys in de rijschoolwereld” en recentelijk in het televisieprogramma Radar, waar hij herhaaldelijk sprak over “oplichters in de rijschoolwereld.”
Kritiek en advies over het gebruik van de woorden Cowboys en oplichters:
Onze voorzitter, John, dankte Alexander Pechtold voor zijn aanwezigheid en begon direct met de opmerking dat de onderlinge verhoudingen aanzienlijk verbeterd zouden kunnen worden. Hij waarschuwde Pechtold op een beleefde manier dat hij moest stoppen met het gebruik van termen als “cowboys” en “oplichters” om de rijschoolsector te beschrijven. Het is inderdaad waar dat er zowel goede als slechte rijscholen bestaan, zoals in elke andere sector. Zo is er onlangs een geval geweest waarbij zeven politieagenten op non-actief zijn gesteld. Hoewel dit incident de aanwezigheid van misstanden binnen de politie aantoont, betekent het niet dat we nu de gehele politie als “cowboys” moeten labelen.
Pechtold maakt met deze uitspraken geen vrienden, maar creëert vijanden die niet langer met hem willen samenwerken. Hij verdedigde zijn uitspraken door aan te geven dat hij de vrijheid wil hebben om zaken te benoemen, maar John vroeg hem dringend om daar goed over na te denken. Het is namelijk niet juist om een hele groep te veroordelen op basis van de acties van enkelen, wat nu helaas gebeurt.
Waar krijgt een instructeur/rijschool mee te maken:
Daarnaast is het verplicht voor iedere rijinstructeur om eens in de vijf jaar een praktijkexamen af te leggen (via het IBKI). Dit zou ertoe moeten leiden dat slechte instructeurs en rijscholen eruit gefilterd worden. Verder zijn er rijscholen en instructeurs die zich hebben gespecialiseerd in het opleiden van leerlingen met specifieke uitdagingen. Bijvoorbeeld, dat sommige rijscholen richten zich uitsluitend op leerlingen met een zogenaamd “rugzakje.” Iedere leerkracht weet dat het voor deze leerlingen aanzienlijk moeilijker is om in één keer te slagen voor hun examen, gezien de bijkomende angsten en onzekerheden die spelen tijdens het rijexamen.
Een ander goed voorbeeld van deze uitdagingen is angst, zoals bij leerlingen die een traumatische ervaring in een auto hebben meegemaakt, bijvoorbeeld door een ongeluk. Deze rijscholen en instructeurs worden door Alexander Pechtold meteen in de categorie “cowboys” geplaatst, omdat de slagingskans van hun leerlingen door dergelijke situaties doorgaans lager is.
Kritiek over het publiceren en praten van de combinatie slechte rijscholen en slagingskans cijfers:
Over slagingskansen gesproken: het publiceren van slagingspercentages door het CBR draagt ertoe bij dat rijscholen die werken met leerlingen met een “rugzakje” verkeerd beoordeeld worden. Deze rijscholen zouden eigenlijk een hogere waardering verdienen, maar worden nu onterecht publiekelijk door het CBR afgeschilderd als minder goede rijscholen. Ook rijscholen die zich richten op het opleiden van leerlingen met een migratieachtergrond, zoals vluchtelingen uit oorlogsgebieden, worden benadeeld door de publicatie van deze cijfers, omdat hun slagingskansen doorgaans lager zijn.
Waarschuwing wat het publiceren van slagingskans percentages kunnen doen in deze Branche
Gevolg: Het wakkert “Dakbord fraude” aan waardoor de slagingskans cijfers die gepubliceerd worden door het CBR helemaal niet meer kloppen. Daarnaast kun je als rijscholen je gaan afvragen of het wel verstandig is personen met een rugzakje of met daarbij een migratieachtergrond uit oorlogsgebieden op te gaan leiden.
De wil is er wel! Maar je wordt door woord en schrift volledig afgestraft en afgebrand door het CBR.
Haal deze cijfers weg en laat de klant gewoon zijn oordeel geven i.p.v. “consumentenbond?” CBR
Bedenk hierbij dat het CBR altijd de laatste schakel is in het toelaten van bestuurders op de openbare weg en daarmee ook het laatste “keuringsstation” is om het veilig te houden op de weg.
Net zoals het IBKI eigenlijk het laatste keuringsstation is om de juiste instructeurs te laten slagen.
Alexander Pechtold reageert op deze voor hem onverwachte mededeling.
Hij heeft dit nooit zo gezien. En ook niet zo bedoeld.
Het valt hem op dat wij met dingen komen die hij eigenlijk nergens anders hoort.
Hij gaat (Het CBR ) daarmee aan de slag en bedenkt dat zijn woorden die, hierboven zijn genoemd, daar natuurlijk ook niet bepaald goed in over komen. ( instructeurs of scholen met een lage slagingskans hoeven dus helemaal geen cowboys te zijn) . Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook, dat is in iedere branche.
Alexander belooft hierin verbetering. Hij zal het woord “Cowboy” niet meer gebruiken en kijken naar de publicaties van het CBR. We zijn benieuwd!
Twijfels over het programma Emiel Roemer.
Onze voorzitter geeft aan dat het opleidingsprogramma van Emiel Roemer wordt betwijfeld. Dit zorgt voor veel extra werk extra kosten en druk voor rijscholen en instructeurs. Waarom doen we, nu ineens, de dingen al jaren niet goed? Waarom moeten we nu alles veranderen?
Twijfels over IBKI / WRM
Het wordt nu al verkeerd aangepakt, en we weten niet hoe het straks zal gaan.
Onze voorzitter geeft weer hoe de IBKI- en WRM-examens voor instructeurs eigenlijk grotendeels verlopen. De verplichtingen voor een theoriecursus volgen op basis van 5 dagen in 5 jaar. Deze WRM cursussen worden door de rijscholen gezien als een verplichte dag aanwezig zijn en of je nu wel of niet gemotiveerd bent of gemotiveerd raakt door de opleider, je bent geweest en dat is genoeg.
Een instructeur wordt om de 5 jaar getest op zijn kwaliteiten en gedrag (VOG)
Waar is het IBKI bij ernstige en bewezen overtredingen van de wet?
Maar waar is de controle van het IBKI? Het IBKI geeft instructeurspassen uit door theorie- en praktijkexamens. Maar het IBKI of andere instantie moet de pas ook kunnen intrekken als iemand in deze branche uitzonderlijk negatief in het nieuws komt (bijvoorbeeld bij handtastelijkheden etc. ). bedenk hierbij wel dat, net zoals in alle andere branches, allerlei voorbeelden te noemen zijn. (als een horeca gelegenheid verkeerd voedsel produceert komen ze ook bij je)
als de politie verkeerd gedrag vertoont ( bijvoorbeeld discrimineren) worden die personen ook op non actief gezet.
Hoe zit dat in deze branche? Voorlopig zie ik maar heel weinig hierin gebeuren.
Alexander reageert:
Het is verschrikkelijk dat zulke mensen er zijn. Jij hebt gelijk! In elke branche komt dit voor. Daar moet echt iets aan gedaan worden. Ik heb het IBKI hierover al eens aangeschreven , ze zeggen dat ze geblokkeerd worden door de wetgeving.
Ook onze voorzitter heeft het IBKI hier al eens een opmerking over gegeven.
We zijn het samen eens waarop Alexander de voorzitter vraagt hier toch te proberen iets in te ondernemen.
de Voorzitter geeft aan dit al eens gedaan te hebben, maar de kans op succes groter acht als Alexander hier nog eens naar gaat kijken. Onze voorzitter heeft aangeboden dit eventueel ook samen te gaan doen.
Onze voorzitter wijst erop dat het gehele theorie examen op een onjuiste wijze door de leerling wordt ingeschat. Alexander Pechtold steunt deze visie. Kring 22 duidt zowel de problemen als bepaalde onrechtvaardigheden aan. De voorzitter van Kring 22 benadrukt dat rijscholen het CBR moeten kunnen beschouwen als een examencentrum waar succes enkel mogelijk is wanneer je de theorie voldoende beheerst, alvorens je begint met rijlessen.
Met andere woorden, het CBR heeft de verantwoordelijkheid om een veilige verkeerssituatie te waarborgen, en dat begint bij het examineren van verkeersborden en -tekens voordat een leerling de auto instapt. Een rij-instructeur of rijschoolhouder moet erop kunnen vertrouwen dat een leerling, die geslaagd is voor het CBR-theorie-examen, de borden kent, in plaats van slechts de antwoorden te kennen.
Alexander Pechtold erkent dit en wijst erop dat er theoriescholen zijn die geen rijles geven en zich dus niet bezighouden met de gevolgen van deze situatie. Hij voegt eraan toe dat de rijscholen zelf zich hierin veel meer moeten aanpassen en modernere theorielessen zouden moeten aanbieden.
Volgens onze voorzitter komen veel leerlingen, die geslaagd zijn voor het CBR-theorie-examen, zonder enige kennis of matige kennis van verkeersborden bij de rijscholen in de lesauto. Verder merkt hij op dat er vreemde vragen in de theorie-examens staan, die weinig of niets te maken hebben met verkeersveiligheid. Een treffend voorbeeld is de vraag waarom er soms een blauw rolletje op een hectometerbord zit. Het juiste antwoord: om te voorkomen dat een kerkuil zich erop nestelt!
kring 22 stelt deze vraag voor aan drie leden van het CBR, waarop zij reageren met ongeloof en verbazing. Ook Alexander Pechtold geeft aan verrast te zijn en zal dit meteen laten onderzoeken.
De TTT is helemaal onverwacht van ons afgenomen.
De leerlingen wisten het eerder dan de rijscholen, en het bericht kwam zelfs eerder dan dat het in de Tweede Kamer werd besloten. Het CBR handelde met veel haast en de manier waarop het gegaan is, was ongepast.
Alexander neemt het woord: “We begrijpen dat alle brancheverenigingen en veel rijscholen tegen het afschaffen van de toets waren, maar mijn grote baas in de Tweede Kamer heeft aangegeven dat het allemaal veel te lang heeft geduurd en eist direct handelen, met vrijwel direct resultaat. Voor hem was het afschaffen van de TTT de enige oplossing, en dat werd het bestuur van Kring 22 met cijfers duidelijk gemaakt.”
Volgens Alexander Pechtold was het jammer dat de rijscholen zelf niet met een actie kwamen. Dit is altijd het lastigste, omdat er geen eenheid is, zelfs niet binnen de brancheverenigingen. Bovendien is eigenlijk alles te klein om een grote groep van 8000 rijscholen goed te kunnen vertegenwoordigen.
Vervanging voor de tijdelijk vervallen TTT.
Tjidsge neemt als bestuurslid van kring 22 het woord:
“U zegt jammer maar wij hebben als bestuur daar met elkaar over gesproken en ik heb inmiddels een plan en het bij een aantal rijscholen in onze omgeving uitgelegd”. Het wordt uiterst positief ontvangen. Sander en ik gaan dit verder afronden.
Tjidsge legt uit dat er inmiddels ook al een website is (https://rijtoets.nl/ ) Dat er nog wel wat vragen zijn maar feitelijk alles in de startblokken staat om 1 april de TTT te vervangen.
Alexander reageert verassend:
Deze hele bespreking is geweldig, uiterst positief, hij bied kring 22 zijn gebouw ‘het CBR in Deventer’ gedeeltelijk aan om het allemaal zo echt mogelijk te laten lijken.
Over het hoe en wat dan allemaal mogelijk is, zonder elkaar in de weg te lopen, komen vervolggesprekken met leden van het bestuur kring 22 en de manager van het CBR in Deventer.
Maar een goed plan, zo leren de leerlingen toch het gebouw en de omgeving beter kennen. Het is tijdelijk, omdat het CBR uiteindelijk weer verder gaat met de TTT, maar met deze keuze hebben we het de leerlingen in ieder geval niet moeilijker gemaakt en dat is wat we allemaal willen bereiken!
Alexander moet na een 2,5 uur de bespreking afsluiten en neemt het woord.
Wat een fantastische vereniging die Kring 22…… Dit moet echt groter gemaakt worden! niet iets voor jou ?
Alexander vraag aan de voorzitter of hij contact wil gaan leggen met andere kringen.
Deze kring opgezet met uitstekende rijscholen die voldoen aan strikte en eerlijke voorwaarden. Ik heb niets liever dan één partij tegenover me die helder, scherp en open is, en de zaken durft te benoemen zoals ze zijn. Jullie doen het geweldig, die mooie flyer bij het CBR is daar ook niet voor niets.
De voorzitter van kring 22 bedankt Alexander Pechtold voor zijn tijd en reageert op zijn vraag positief, (Ik sta hier voor open) maar we kunnen dit niet alleen. Daar hebben we jou en het CBR bij nodig.
Alexander Pechtold heeft Kring 22 toegezegd ons te steunen waar mogelijk als het gaat om samenwerking van kringen.
We blijven in contact!
Beste leden Kring 22:
We hebben niet alles kunnen bespreken, maar ik wil duidelijk maken dat er deze avond verschillende toezeggingen en beloftes zijn gedaan. Om deze allemaal te realiseren, hebben we geduld nodig en moeten we sommige mensen even de tijd geven om van de schrik bij te komen. Maar laat één ding duidelijk zijn: we hebben de belangrijkste landelijke kwesties die aangesneden moesten worden, ook daadwerkelijk aangesneden. Niets is weggelaten, en we hebben niet toegelaten dat er om de zaken heen werd gepraat. Het was een duidelijk, serieus en respectvol gesprek voor beide partijen, met een vervolgafspraak.
17-12-2024
Er is een afspraak gemaakt met het CBR en in het bijzonder met Alexander Pechtold.
Kring 22 heeft na het vorige gesprek met Alexander Pechtold het verzoek hiervoor gedaan.
Reden zijn o.a. een oude belofte hierin, maar ook om de huidige crisis in de rijschool branche te bespreken.
Daarnaast wil kring 22 terug komen op het vorige gesprek wat destijds gepaard ging met een landelijke demonstratie die helaas wegens Corona door de gemeentelijke driehoek Deventer van bijna 850 rijscholen moest worden ingekort naar maximaal 60 rijscholen.
Hierbij werd en wordt nog steeds enorm veel belangstelling getoond door televisie, radio, kranten en andere media.
Kring 22 zal na het gesprek met Alexander Pechtold van zich laten horen hoe het gesprek is verlopen.
We verwachten dan ook weer een goede instroom tijdens onze nieuwjaarsreceptie.

Foto na afloop 1ste gesprek CBR en demonstratie rijscholen
28-11-2024
Jaarvergadering Kring 22,
Kring 22 heeft een geweldige opkomst gekregen tijdens de jaarvergadering. (2024)
Veel rijscholen waren vertegenwoordigt en veel rijscholen en instructeurs hebben zich voor het komende jaar aangemeld.
Al met al een succesvolle avond met als doel een goede en gezonde samenwerking op te bouwen met het CBR.
Het CBR was dan ook deze avond met 4 personen zeer goed vertegenwoordigt. (Waarvoor onze dank )
Aanwezig waren de manager, examinatoren en een coach voor de ruime werkomgeving van kring 22.
Dit resulteerde in een goed gesprek waarin de rijscholen, de instructeurs maar ook het CBR de kans kregen vragen te stellen.
Ook was de gemeente uitgenodigd voor verkeerstechnische zaken en 2 tweede Kamerleden, maar beiden hebben helaas lastminute moeten afzeggen wegens omstandigheden en een spoed debat in Den Haag.
De gemeente heeft laten weten de volgende keer hierbij graag aanwezig te willen zijn en een kamerlid heeft gevraagd ze op de hoogte te houden van de situatie in de rijschoolwereld en het CBR.
De avond kon desondanks beide afwezigheid, toch als een zeer succesvolle avond worden afgesloten.
Tijdens deze avond zijn ook alle andere noodzakelijke formaliteiten over het afgelopen jaar afgehandeld en is bekend gemaakt door het bestuur en het CBR dat er op korte termijn een gesprek gaat komen tussen het bestuur van kring 22 en Alexander Pechtold.

1-11-2024
Standpunt:
Het bestuur van Kring 22 kan zich absoluut niet vinden in de wijze en gang van zaken hoe dhr Kamps en VCBA te werk gaan . Zonder ook maar even te informeren of toestemming te vragen, plaatsen zij Foto’s , volledige namen en overtreden ze de copyright regels . Daarnaast worden bepaalde woorden verdraaid en onze tekst verkeerd uitgelegd .
Een goed voorbeeld is onze afspraak met Dhr. Pechtold die helemaal nog niet is afgezegd . ( wat ,als goed voorbeeld, nu wel wordt gesuggereerd )
Ons doel is niet het CBR aanklagen !
Ons doel is samen met het CBR iets proberen te bereiken .
Zaken zoals genoemd uit de praktijk, naar voren halen .
Dat doen we niet met, in de media genoemde, achtervolgingen, flyertjes en sluitingen maar door in gesprek te zijn , en in gesprek te blijven met CBR managers en met Dhr. Pechtold .
Het bestuur van kring 22 distantieert zich dan ook volledig van meldingen , handelingen en berichtgevingen die door de hr. Kamps, VCBA of Visie zijn gedaan .
Ze komen absoluut niet overeen met onze gedachtengang , onze missie en de werkelijkheid.
Bestuur kring 22.
8-10-2024
Kring 22 heeft een gesprek gevoerd met de manager van CBR district Deventer.
Hierin is o.a. de vraag gesteld, waar en wanneer, het toegezegde gesprek komt met dhr. Alexander Pechtold.
Aangezien ons eerste gesprek al een tijd geleden is ( onze protest actie op goede vrijdag 2021) hebben we nu de vraag gesteld aan de manager om deze vraag en uitnodiging z.s.m. door te sturen naar Alexander Pechtold.
De reden om een protest actie te houden in 2021 is voor 2022, 2023 en 2024 niets in verandert.
Nog steeds wordt door het CBR de Corona als hoofdschuldige aangewezen terwijl de rijscholen toen ook dicht waren
Nog steeds worden rijscholen de cowboys genoemd en nog steeds zijn er enorme, niet te verklaren wachttijden voor examens.
Maar nu is het zo ernstig geworden dat zelfs de bedrijfsvoering van veel rijscholen hierdoor niet of bijna niet meer te hanteren zijn. De rijscholen lopen steeds meer schade op, de vakmensen houden het voor gezien en lopen weg.
Deze mooie rijschoolbranche, afhankelijk van 1 organisatie (het CBR) , kan niet langer gezond functioneren onder de genomen maatregelen, wachttijden, uitstel, personeel tekort bij het CBR.
Kring 22 wacht de reactie van de manager van CBR in Deventer, Hengelo en Enschede af.
We gaan er van uit dat de uitnodiging gelijk wordt verstuurd naar Alexander Pechtold en dat deze zijn belofte waar maakt en dus komt.
Zo gauw we bericht hebben zullen wij u dit mededelen in onze kring 22 app.
De manager van het CBR in Deventer heeft zich bereid verklaart om tijdens onze besloten ledenvergadering te komen met de examen Manager.
Hoe laat en wanneer krijgen de leden nog bericht van.
De BBB is inmiddels 3 x uitgenodigd om naar onze vergadering te komen om de problematiek van onze rijschoolbranche, die afhankelijk is van het CBR, eens aan te horen.
Telkens blijkt bij de BBB iets niet goed te gaan met de uiteindelijke afhandeling van onze uitnodiging.
Met extra interne aandacht bij de BBB zou het volgens schrijven, nu goedkomen.
We zijn benieuwd.
28-3-2024
Rob B. neemt vandaag als examinator afscheid bij het CBR
Rob heeft de mooie leeftijd bereikt om van zijn pensioen te genieten.
Bedankt voor het benodigde begrip, getoonde belangstelling in het werk en het menselijke karakter wat hierbij altijd is getoond.
Wij wensen dat Rob nog lang, en in alle gezondheid, mag gaan genieten van zijn pensioen.
kring 22

15-2-2024
jaarvergadering Kring 22
Voorzitter opent de vergadering waarin gezamenlijk de zaken en gebeurtenissen van 2023 zijn besproken.
Tevens is er natuurlijk openheid gegeven over de financiën in 2023.
Ook zijn er in de rondvraag verschillende, vooral bruikbare opmerkingen gedaan die het bestuur met het CBR gaat bespreken.
In totaal waren er 22 personen aanwezig.
21-1-2024
Nieuwjaarsreceptie
Een gezellige zondagmiddag waarbij we natuurlijk iedereen een goed en voorspoedig 2024 toewensen
2-5- 2023
Het bestuur is vandaag in gesprek gegaan met het CBR in Deventer
Vandaag is de voorzitter, de secretaris en een bestuurslid van Kring 22 in gesprek gegaan met de examenmanager van o.a. het CBR District Deventer. Het gesprek verliep voorspoedig. Er zijn dan ook meteen een aantal afspraken gemaakt om nader tot elkaar te komen. Veel begrip dus voor elkaar waarbij we merken dat we als kring 22 (ingeschreven bij KVK) daar heel goed aan hebben gedaan.
Meer informatie hierover delen we in onze whatsapp groep voor leden.
17-12-2022
Vandaag is de eerste ledenvergadering van kring 22 geweest.
Van de inmiddels 43 leden zijn 34 rijscholen bij deze vergadering aanwezig geweest.
Wat voor een eerste vergadering natuurlijk een groot succes mag heten.
Het bestuur heeft zich voorgesteld en de voorzitter heeft uitgelegd hoe en waarom wij kring 22 hebben opgericht.
Ook de enorme lange weg met allerlei officiële obstakels die we hebben moeten gaan.
Maar…..KRING 22 Leeft en is met grote enthousiasme onthaald.
Zoals de voorzitter (John) al zei…we zijn trots om jullie hier in een grote getale te zien.
Dat geeft een warm gevoel en is een teken dat we het allemaal niet voor niets hebben gedaan.
Wilt u weten wat er allemaal besproken is en met welke aanbiedingen Kring 22 Bezig is ?
Daar gebruiken we niet deze website voor.
Wilt u weten wat er besproken is? lees de voorwaarden en wordt lid.
De leden van kring 22 krijgen uiteraard het verslag van de vergadering opgestuurd.

Voorzitter: John
Secretaris: Robert
Penningmeester: Serdar
Bestuursleden
Jeroen
Tjidsger
Sander
7-11-2022
Voor alle leden van kring 22 (leden vergadering)
17 November is de eerste algemene leden vergadering.
Hof van Colmschate tijd 19:30 uur
Adres Holterweg 104, Deventer
Alleen voor leden!
Om duidelijk te kunnen krijgen hoeveel personen er komen is het wenselijk dat u zich aanmeld via de kring 22 app.
1 Betalende lidmaatschap telt dan ook voor 1 persoon. wilt u met meer komen instructeurs komen dan moet u het lidmaatschap aanpassen
30-09-2022
Wij willen onze leden er op wijzen dat in onze ‘kring 22 app’ een uitnodiging staat vermeld
voor het afscheid van mevr. I. Baldinger.
28-09-2022
Vanaf 1 oktober zal Eric Bothof bij het CBR in Deventer de werkzaamheden overnemen van Harry Schipper.
25-02-2022
Vandaag vervallen de meeste coronamaatregelen, ook voor rijlessen en -examens.
- Voor de rijlessen gelden geen maatregelen meer. U bent als rijschool vrij om zelf nog coronamaatregelen te hanteren. Als u een mondkapje wilt blijven gebruiken, dan mag dat dus.
- Bij het geven van rijles voor alle typen voertuigen geldt geen beperking meer t.a.v. het aantal personen in het lesvoertuig.
- Bij theorielessen vervalt de verplichting t.a.v. een vaste zitplaats, 1,5 meter afstand, het dragen van een mondkapje en hygiënemaatregelen op locatie.
Theorielessen- en examens
Bij theorielessen en -examens komt de verplichting t.a.v. een vaste zitplaats, 1,5 meter afstand, het dragen van een mondkapje en hygiënemaatregelen op locatie te vervallen.
Met drie in de auto
- Het meerijden van instructeurs mag vanaf 1 april weer bij de tussentijdse toets en de RIS-toets.
- De motorinstructeur mag dan weer mee bij het motorexamen verkeersdeelneming (AVD).
- Op 15 maart is het volgende weegmoment. Dan kijkt CBR wanneer er meer versoepelingen mogelijk zijn. De ontvangst- en eindgesprekken blijven voorlopig buiten.
Mondkapjesplicht
- Vanaf 25 februari opent CBR op alle locaties de deuren voor kandidaten en opleiders die gebruikmaken van de dienstverlening van het CBR. Binnen is dan geen mondkapje meer nodig, net als tijdens de rijlessen.
- CBR zal kandidaten of opleiders die zonder mondkapje aankomen bij het CBR niet meer weigeren.
- Op de CBR-locaties blijft de controle aan de deur. Familie, vrienden en andere bezoekers worden gevraagd nog buiten te wachten.
IBKI :
Bij examens en bijscholing komt de verplichting t.a.v. een vaste zitplaats, 1,5 meter afstand, het dragen van een mondkapje en hygiënemaatregelen op locatie te vervallen.
Bron: BOVAG
21-2-2022

CBR nieuws i.v.m. versoepeling Corona regels:
Met de versoepelingen van de coronamaatregelen die het kabinet onlangs aankondigde, kan ook het CBR vanaf 25 februari de weg naar normaal inzetten. Dat betekent dat we weer teruggaan naar steeds vollere theoriezalen.
Vanaf 25 februari vervalt de mondkapjesplicht op de CBR-locaties.
Het mondkapje blijft wél verplicht tijdens examens, toetsen en rijtesten in gesloten voertuigen, net zoals in het openbaar vervoer.
Het meerijden van instructeurs mag vanaf 1 april weer bij de tussentijdse toets en de RIS-toets. De motorinstructeur mag dan weer mee bij het motorexamen verkeersdeelneming (AVD). Op 15 maart is het volgende weegmoment.
Dan kijken we wanneer er meer versoepelingen mogelijk zijn. De ontvangst- en eindgesprekken blijven voorlopig buiten.
Tot slot openen wij vanaf 25 februari op alle locaties de deuren voor kandidaten en opleiders die gebruikmaken van de dienstverlening van het CBR. Familie, vrienden en andere bezoekers vragen we nog buiten te wachten.
2-2-2022
De theorielessen voor het rijbewijs mogen weer klassikaal plaatsvinden. De anderhalve meter afstand blijft gelden, ook tussen de vaste zitplaatsen. Bij het verplaatsen is een mondkapje verplicht, deze mag af als de cursist op de plek zit.
Eerder werd al bekendgemaakt dat er 2 leerlingen in de auto mogen zitten als er iemand wordt opgehaald of weggebracht. Daarnaast mogen ook de motor- en brommerlessen weer met maximaal vier personen plaatsvinden, inclusief instructeur.
19-12-2021
Met drie man in de auto mag vanwege het beroepsmatige karakter weer voor de examinator in opleiding, de RIS-begeleiding, WRM-stage en het examen directiechauffeur. Ook zijn er voor de AVB- en AM-examens versoepelingen. Dat meldt het CBR. Dinsdag werd bekend dat ook de WRM-stagiair weer per direct mee mag rijden.
17-11-2021

Helaas is er afgelopen weekend verwarring ontstaan over de sluitingstijden voor rijscholen en hun
leerlingen. Na een eerste interpretatie van de maatregel heeft het ministerie van Infrastructuur en
Waterstaat (IenW) aangegeven dat rijlessen na 18.00 uur mogelijk zouden zijn. Dit was niet
correct, zo blijkt nu op basis van de juridische toelichting.
Rijlessen zijn niet toegestaan tussen 18 uur ‘s avonds en 6 uur ‘s ochtends. Het ministerie betreurt deze gang van zaken en biedt hiervoor
excuses aan en geeft hierbij graag de juiste informatie.
De geldende maatregelen voor rijlessen- en examens (in werking 16 november – 4 december 2021)
Praktijklessen:
– Rijlessen kunnen plaatsvinden tussen 6.00-18.00. Ongeacht of dit bijvoorbeeld voor beroep of bedrijf is.- Motorrijlessen en brommerrijlessen kennen geen beperkingen in het tijdstip, omdat dit niet onder een contactberoep valt en niet een publieke plaats betreft.
– Het mondkapje is verplicht voor leerling en instructeur.
– Ook moet iedereen zich aan de basisregels tegen verspreiding van COVID-19 houden zoals inachtneming 1,5 m.
– De gezondheidscheck is verplicht.
– Tijdens de rijles mogen in beginsel niet meer dan twee personen in de auto aanwezig zijn, tenzij een derde persoon noodzakelijk is voor de uitoefening van het beroep, bijvoorbeeld de (kandidaat)instructeur of (tweede) examinator in het kader van diens stage of opleiding.
Praktijkexamens:
– Praktijkexamens bij het CBR kunnen plaats vinden tussen 6.00-18.00.
– Bij een rij-examen mogen niet meer dan twee personen in de auto aanwezig zijn, tenzij een derde persoon noodzakelijk is voor de uitoefening van het beroep, bijvoorbeeld de (kandidaat)instructeur of (tweede) examinator in het kader van diens stage of opleiding.
– Het mondkapje is verplicht voor leerling en examinator.
– Ook moet iedereen zich aan de basisregels tegen verspreiding van COVID-19 houden zoals inachtneming 1,5 m.
– De gezondheidscheck is verplicht.
Theorielessen en –examen:
– Theorielessen voor de verschillende categorieën die in een publieke ruimte worden verzorgd zijn toegestaan tussen 06:00 en 18:00 uur. Dit heeft te maken met het feit dat
publieke ruimtes voor cursussen en trainingen in beginsel na 18:00 uur dicht moeten zijn.
– Theorielessen met een beroeps- of bedrijfsmatig karakter, bijv. code 95 training/nascholing en bijscholing voor instructeurs, kunnen ook na 18:00 uur plaatsvinden.
Er geldt nl. een uitzondering voor locaties voor cursussen en trainingen die noodzakelijk zijn voor beroep- of bedrijf.
Er is ook een uitzondering voor de cursussen in het kader van de educatieve maatregelen
van het CBR.
– Het theorie-examen kan eveneens plaatsvinden. Hiervoor geldt geen beperking t.a.v. sluitingstijd en is expliciet uitgezonderd.
– Het mondkapje is ook hier verplicht.
– Ook moet iedereen zich aan de basisregels tegen verspreiding van COVID-19 houden zoals inachtneming 1,5 m.
Bovenstaande regels gelden in elk geval tot en met 4 december 2021 om 06:00 uur
12-11-2021
Rijlessen door rijscholen en praktijkexamens door het CBR zijn mogelijk.
Examen CBR
Alle theorie- en praktijkexamens, rijtesten en theorielessen gaan door.
Op de website van het CBR staat meer informatie over CBR-examens. Het CBR heeft ook meer informatie over de geldigheidsduur van de uitkomsten van afgelegde examens, waaronder het theorie-examen. Die blijven in sommige gevallen langer geldig.
Regels voor auto-, motor- en brommerrijlessen
Alle rijlessen zijn toegestaan. Daarbij moet iedereen zich zoveel mogelijk aan de regels tegen verspreiding van corona houden.
12-11-2021
CBR: Zojuist heeft het kabinet nieuwe coronamaatregelen aangekondigd.
Voor de praktijkexamens, toetsen en rijtesten hebben deze maatregelen geen gevolgen. Voor de theorie-examens betekent het opnieuw invoeren van de anderhalve meter maatregel dat we minder kandidaten in de zaal mogen ontvangen.
Op zaterdag 13 november en maandag 15 november gaan alle examens gewoon door zoals gepland. We kijken nu naar de gevolgen voor de theorie-examens die daarna gepland staan. En doen er alles aan om die voor iedereen zo beperkt mogelijk te maken.
Als dit gevolgen heeft voor jouw theorie-examen, dan ontvang je van het CBR hierover persoonlijk bericht.
5-11-2021
IBKI keert terug naar weer een tijdelijke coulanceregeling voor het kosteloos annuleren/verschuiven.
Aanscherping coronamaatregelen:
Naar aanleiding van de persconferentie van 2 november jl. scherpt IBKI haar corona-maatregelen weer aan. Je komt binnenkort naar een van onze locaties voor een examen. Daar nemen wij maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
Tijdelijke coulanceregeling examens kosteloos annuleren
Alleen met jouw afspraakbevestiging en de testuitslag (positief of negatief) kun je, tot op de examen dag zelf, een examen kosteloos verschuiven.
3-11-2021
Vanaf zaterdag 6 november veranderen de coronamaatregelen bij het CBR.
Vanaf zaterdag 6 november scherpt het kabinet de coronamaatregelen aan. Ieders gezondheid is het meest belangrijk. Vanaf zaterdag 6 november dragen we daarom in alle publieke ruimten van het CBR weer een mondkapje. Dit geldt voor examenkandidaten, cursisten, opleiders en CBR-medewerkers. Bij binnenkomst krijg je een mondkapje van het CBR. Tijdens het theorie-examen blijft het mondkapje ook op. Het dragen van het mondkapje blijven we ook doen tijdens praktijkexamens. Vanaf zaterdag 6 november kunnen er helaas geen instructeurs als derde persoon meerijden bij examens en toetsen. Examinatoren in opleiding rijden nog wel mee om hun opleiding niet te hinderen, dit geldt ook voor WRM-stages, RIS-begeleiding en voor de examens directiechauffeur.
Het CBR roept kandidaten en andere bezoekers op om niet naar onze locaties te komen met coronaklachten.
Examens kunnen kosteloos worden uitgesteld.
Voor het theorie-examen kan je dit ook eenvoudig zelf doen via Mijn CBR.
.
2-11-2021
De mondkapjes moeten helaas weer op vanaf zaterdag 6 november.
Dus tijdens rijlessen moeten alle inzittenden een mondkapje dragen.
Dat maakte demissionair premier Rutte vanavond bekend tijdens de corona pers- conferentie.
Het dragen van een mondkapje moet ook in publieke ruimten en op doorstroomlocaties. Dat betekent dat bezoekers en medewerkers van alle locaties van het CBR een mondkapje op moeten wanneer zij binnen zijn. Leerlingen en examinatoren moeten daarnaast bij zowel het theorie-examen als bij het praktijkexamen een mondkapje dragen. Ook met deze maatregel mogen rijinstructeurs nog altijd niet meerijden met praktijkexamens. Dat geldt op dit moment nog voor alle categorieën rijbewijzen.
Het inmiddels bekende CBR coronaprotocol zal aan deze nieuwe maatregelen worden aangepast en later deze week beschikbaar komen!

1-11-2021
Volgens meerdere berichten heeft het demissionaire kabinet besloten het gebruik van de coronapas uit te breiden en de mondkapjesplicht weer in te voeren.
Ook wordt het thuiswerkadvies weer aangescherpt. De maatregelen worden morgenavond op een persconferentie bekendgemaakt.
Gebruik van de coronapas wordt vanaf vrijdag ook verplicht op sportscholen en bij zwembaden.
De stap om het coronapas te verplichten in het hoger onderwijs kan pas worden genomen als de Tweede Kamer ermee heeft ingestemd.
Mensen met een contactberoep, zoals bijvoorbeeld kappers en waar ook onze rijschoolbranche onder valt, moeten tijdens hun werk weer een mondkapje gaan dragen. Ook in publieke binnenruimten als gemeentehuizen worden mondkapjes weer verplicht.
Het is nog niet duidelijk of de mondkapjesplicht ook terugkomt in winkels. Dat besluit valt morgen.
Verder zou het kabinet willen dat Nederlanders weer de helft van hun werkweek thuiswerken. Het thuiswerkadvies werd ruim een maand geleden nog versoepeld.
Volgens demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) is het onvermijdelijk dat de teugels worden aangehaald. Dat komt vooral doordat het aantal ziekenhuisopnames nu snel stijgt.
Hij vertelt dat het kabinet wil voorkomen dat “mensen die niet beschermd zijn, niet gevaccineerd zijn” in het ziekenhuis belanden.